Saturday, February 25, 2012

Tribute to Them

Assalamualaikum wbt..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.Syukur Alhamdulillah,parents aku dah selamat pulang kembali ke tanah air terchenta,Malaysia.Mereka datang ke Malang for 5 days and stayed kt Kedung Ombo Homestay which is sangat dekat dengan rumah kos aku.jalan kaki tu,5 minit sampai lah kut..Masa hantar dorang balik tu,mata rasa tersangatlah panas,rasa nak menitik je air mata neh bila salam dengan ma and ayah.Selama 5 hari dorang ada kat sini,sedikit banyak masa aku terisi aktiviti dengan dorang.aku tak rasa bosan,ada teman nak berbual.Best giler ada parents dkt dengn kita kan.Bersyukur lah kawan2 aku yg kat malaysia yg rumah sekangkang kera dengan Uni dorang tu.Aku duduk sini sebagai perantau kat nagara orang sering rasa sedih dengan macam-macam dugaan yang datang dan pergi.Dan semuanya aku harus tangani SENDIRI.Semuanya sendiri,dengan guidance some seniors2 yang baik2 hati and sudi nak tolong aku..hmm..itu lah dugaan nasib aku kat sini.Anyway,selama parents aku kat sini,banyak yang aku pelajari and sedar.

Antaranya ialah,aku lebih bersemangat untuk teruskan belajar di sini.Which is why? Because sebagai anak aku terharu dengan pengorbanan ma and ayah aku dah lakukan demi melihat aku berjaya.Especially ayah aku,sentiasa excited nak tengok tempat anak dia belajar.For example,dorang jalan kaki pergi Universiti aku semata-mata nak tengok fakulti aku.Time tu pula,aku tgh ada class.So aku minta ijin dari dosen sebentar ke kamar kecil.Padahal nk jumpa parents kat bawah :D.Seriusly,aku rasa sebak bila parents aku datang sampai masuk fakulti aku.And then,ayah aku pula beriya-iya nak pergi tengok Rumah Sakit Saiful Anwar,which is hospital yang aku akan klinikal nanti.Selama mereka ada kat sini juga,aku dapat merasa makanan2 yang mahal & mahal.Aku bukan apa,aku tak nak susahkan ayah aku untuk belanja makan mahal2,sebab aku tahu kedudukan kewangan ayah aku macam mana.Kami bukanlah dari golongan yang kaya ataupun berada.Ayah aku yang sanggup berhabis duit demi education aku,sebab aku bukannya budak tajaan.Aku mengaku,aku dari duit sendiri.Mungkin ramai yang akan pandang rendah akan budak own money ni.Yalah kan,ada duit semua JADI,ya dak? Tapi aku tak fikir in that way,aku fikir,this is my chance,aku akan tebus balik kesilapan yang lalu.Since aku dah dapat peluang yang Allah berikan,kalau betul lah aku tak layak menjadi doktor,semestinya Allah tak akan beri aku lulus dalam ujian kemasukan Universiti tahun lepas.That's what I thought.

Dalam adik-beradik,aku seorang je yang terpaksa duit sendiri.Sampai sekarang aku menyesal bila time kat PASUM dulu,aku tak belajar betul-betul.Semuanya dari kesilapan sendiri,yang terlalu sangat mengikut emosi.Even sampai sekarang pun aku terlalu emosi.Tapi aku cuba untuk berubah dari semasa ke semasa dengan memperbanyakkan amal ibadah bagi melembutkan hati ini redha dengan susunan Allah SWT.

Bila mereka balik,aku rasa lonely balik.Tak sabar nak balik Malaysia.Counting down. Apapun mama and ayah :

Dear Mama & Ayah,

Dengan segala kudrat yang Allah masih berikan,adik akan cuba membanggakan ma dengan ayah satu hari nanti.Terima kasih tidak terhingga atas motivasi untuk adik supaya tidak berhenti belajar dalam bidang medik ini.Walaupun susah and sestress atau selonely mana pun,akan ku terus kan juga perjuangan mencari ilmu ini.I will never waste your sacrifice like that.That's my promise.

Walaupun pelbagai rintangan aku hadapi dekat sini,dengan batch aku yang dh buang aku,aku redha dan aku harus teruskan juga belajar walau sesusah mana pun.Tak berbaloi bila fikir semula,kita hanya give up semata-mata untuk kawan2 yang x berguna..InshaAllah dengan bantuan Allah,kita dapat hidup dengan tanpa pertolongan siapa-siapa.Cukup lah,hanya beberapa orang senior yang rapat dengan aku.Ok,nnti coret lagi.

Salam